Categorieën
Pagina's
Er zijn geen producten in de winkelwagen.
Menu
 
Yoga oefeningen op een geaarde yoga mat en het effect op de bloedviscositeit Yoga is populair. Begin 2015 is er een studie gedaan waarin de effecten van yoga oefeningen op een geaarde yoga mat op de viscositeit van het bloed zijn onderzocht. In dit blog lees je een samenvatting van het onderzoek. Het gaat hier dus om fysiek aarden, huidcontact maken met de aarde tijdens yoga oefeningen. Als er bij yoga en ander lichaamswerk over aarden wordt gesproken, bedoelt men hier vaak aarden met aandacht en bewustzijn. Dit wordt deels bereikt door de aandacht te vestigen op de stuit, billen en bekkenbodem.  Mentaal gezien hebben we het dan over een gevoel van welkom zijn op de aarde, er helemaal mogen zijn, onvoorwaardelijk. De kwaliteiten zijn rust, stabiliteit en stevigheid. Denk aan een berg, die gaat nergens heen en staat er gewoon, stevig en solide. Wellicht is deze vorm van aarden in combinatie met het fysieke aarden een sleutel naar welbevinden en gezondheid. De resultaten van het onderzoek zijn veelbelovend. Om te beginnen kijken we naar wat bloed is en naar de term bloedviscositeit.  

Bloed
Het menselijk lichaam bestaat voor ongeveer 7,5% uit bloed. Dit bloed voorziet bijna alle cellen van zuurstof en voedingsstoffen en voert afvalstoffen en koolstofdioxide (CO2) af. De bloedvaten kunnen beschouwd worden als het leidingensysteem waar het bloed doorheen stroomt. Bloed bestaat uit rode en witte bloedcellen en bloedplaatjes. Deze vormen het merendeel van de vaste substantie en vertegenwoordigen ongeveer 45% van het bloedvolume. De overige 55% bestaat uit plasma, een zoutoplossing die suikers, lipiden, zout, vitaminen, mineralen en hormonen bevat.

Bloedviscositeit
Viscositeit is een fysische materiaaleigenschap, die de vloeibaarheid of stroperigheid van een vloeistof weergeeft. Zo is water een voorbeeld van een vloeistof met een lage viscositeit, honing een voorbeeld van een vloeistof met een hoge viscositeit.
Bloedviscositeit heeft invloed op de doorstroming van het bloed en daarmee op de bloedsomloop. Het is een bepaling van zowel de dikte als de klonterigheid van het bloed. Als de bloedviscositeit te hoog is, klonteren de rode bloedcellen meer samen  en stroomt het bloed minder goed. Bloedviscositeit is een belangrijke determinant voor de gezondheid van de bloedvaten en pas sinds kort goed meetbaar. Het aannemelijk is dat een te hoge bloedviscositeit gezien kan worden is als een vroegtijdig waarschuwingssignaal voor een aantal chronische ziekten, zoals  hart- en vaatziekten en Alzheimer. Dit is uit recent onderzoek gebleken. (1) (2)   

Hypothese
Sporten, fitness of lichaamsoefeningen veroorzaken een ontstekingsreactie die de bloedviscositeit beïnvloedt.  (3) (4) (5) (6) Zelfs bij lichte lichaamsoefeningen is het te verwachten dat dit gebeurt.
Ontstekingen en de activiteit van vrije radicalen verminderen het elektrische potentiaal. De rode bloedcellen hebben hierdoor aan de oppervlakte weinig of geen negatieve lading en krijgen de neiging om samen te klonteren. Dit vertaalt zich in een verhoogde viscositeit van het bloed.
Deze studie onderzocht de impact van één uur aarden op de bloedviscositeit terwijl de deelnemers een set van simpele yoga oefeningen deden.
Omdat aarden ontstekingen vermindert en vrije radicalen neutraliseert, is de verwachting dat aarden tijdens yoga oefeningen de verhoging van de bloedviscositeit vermindert. Het is tevens te verwachten dat geaard zijn tijdens de yogaoefeningen de toename in ontstekingen zal voorkomen en misschien zelfs de ontstekingen in het lichaam verlaagt. (3)

Methodiek
Achtentwintig gezonde, niet zwangere vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een BMI tussen de 25,1 en 31,4 deden mee aan dit onderzoek. Deze vrouwen hadden weinig ervaring met yoga, ze waren net begonnen met yoga of wilden beginnen met yoga. Alle deelnemers kregen dezelfde kleding. Voorafgaand aan de oefeningen werd bloed afgenomen. 
Het onderzoek werd twee dagen uitgevoerd met twee groepen van 14 deelnemers. Elke deelnemer koos zelf een yoga mat, zeven yoga matten waren geaard, de zeven andere matten waren niet geaard maar zagen eruit of dat wel het geval was. In deze dubbel blinde studie wist alleen Earthing International, de leverancier van de yogamatten, welke matten geaard waren, de onderzoekers en deelnemers hadden geen idee.
De oefeningen waren voor elke deelnemer gelijk en bestonden uit vijf series van 12 minuten waarin tien yoga oefeningen gedaan werden. De eerste serie van 12 minuten werd uitgevoerd met begeleiding van een yoga instructeur. De volgende drie series deden de deelnemers de oefeningen zelfstandig, maar met aanwezigheid van de instructeur. Bij de  laatste serie was de instructeur niet aanwezig. Consistente timing was geregeld door het gebruik van timing lampen in twee kleuren en een geluid dat aangaf wanneer er van houding gewisseld moest worden.
Na de oefeningen werd er weer bloed afgenomen bij de deelnemers en werden de bloedmonsters geanalyseerd op bloedviscositeit.

Resultaten
De geaarde groep had een significante verlaging in bloedviscositeit. De niet geaarde groep had niet een dergelijke verlaging maar een lichte, niet significante stijging in de viscositeit van het bloed. De verlaging bij de geaarde groep impliceert dat geaard zijn tijdens yoga oefeningen een verlagend effect heeft op de bloedviscositeit met alle positieve gevolgen van dien.

Conclusies
Hoewel lichte lichaamsoefeningen, zoals yoga de bloedviscositeit tijdelijk kan verhogen, laat deze studie zien dat het gebruik van geaarde yogamatten resulteerde in een significante verlaging van de bloed viscositeit. In deze studie was er geen significante verandering in de bloedviscositeit bij de deelnemers die niet geaard waren.
Een hoge bloedviscositeit zou een vroegtijdig teken kunnen zijn van chronische ziekte. Gewoonten en bepaalde medicatie kunnen de bloedviscositeit verlagen. Medicatie is prijzig en kan ongewenste bij effecten geven. Een potentiele behandeling zonder nadelige bijeffecten is het aarden van het lichaam door huidcontact met de aarde.

Met aarden haal je meer uit lichaamsbeweging
Wanneer je sport en geaard bent, heb je alle positieve effecten van lichaamsbeweging zonder de negatieve effecten op korte termijn, zoals toegenomen ontstekingen en een verhoogde bloedviscositeit. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat aarden het herstel na sport verbetert en zorgt voor een sneller herstel. Zeer belangrijk voor topsporters. Wielrenners in de tour de France en American football spelers gebruiken daarom aardingsproducten. Geaard sporten kan lekker buiten op blote voeten maar ook comfortabel thuis met een geaarde yoga mat. 

Geniet van de aarde! Geniet van aarden.
 
Het onderzoek: Grounding the Human Body during Yoga Exercise with a Grounded Yoga Mat Reduces Blood Viscosity:
http://www.scirp.org/Journal/PaperInformation.aspx?PaperID=55445#.VSa19_nF_7A

Referenties (Engels)
(1) Pop, G.A., Duncker, D.J., Gardien, M., Vranckx, P., Versluis, S., Hasan, D. and Slager, C.J. (2002) The Clinical Significance of Whole Blood Viscosity in (Cardio) Vascular Medicine. Netherlands Heart Journal: Monthly Journal of the Netherlands Society of Cardiology and the Netherlands Heart Foundation, 10, 512-516.
(2) Jeong, S.K., Cho, Y.I., Duey, M. and Rosenson, R.S. (2010) Cardiovascular Risks of Anemia Correction with Erythrocyte Stimulating Agents: Should Blood Viscosity Be Monitored for Risk Assessment? Cardiovascular Drugs and Therapy/Sponsored by the International Society of Cardiovascular Pharmacotherapy, 24, 151-160.
(3) Brun, J.F. (2002) Exercise Hemorheology as a Three Acts Play with Metabolic Actors: Is It of Clinical Relevance? Clinical Hemorheology and Microcirculation, 26, 155-174.
(4) Sloczy?ska, K., Kózka, M. and Marona, H. (2013) Red Blood Cell Deformability and Aggregation in Chronic Venous Disease Patients with Varicose Veins. Postepy Higieny i Medycyny Doswiadczalnej, 67, 690-694. 
http://www.phmd.pl/fulltxt.php?ICID=1059670 
http://dx.doi.org/10.5604/17322693.1059670
(5) El-Sayed, M. (1998) Effects of Exercise and Training on Blood Rheology. Sports Medicine (Auckland, N.Z.), 26, 281-292. 
http://dx.doi.org/10.2165/00007256-199826050-00001
(6) Ernst, E.E. and Matrai, A. (1987) Intermittent Claudication, Exercise, and Blood Rheology. Circulation, 76, 1110-1114. 
http://dx.doi.org/10.1161/01.CIR.76.5.1110
(7) Brown, R., Chevalier, G. and Hill, M. (2010) Pilot Study on the Effect of Grounding on Delayed-Onset Muscle Soreness.
Journal of Alternative and Complementary Medicine, 16, 265-273. http://dx.doi.org/10.1089/acm.2009.0399
(8) Brown, R., Chevalier, G. and Hill, M. (2010) Pilot Study on the Effect of Grounding on Delayed-Onset Muscle Soreness. Journal of Alternative and Complementary Medicine, 16, 265-273. 
http://dx.doi.org/10.1089/acm.2009.0399
 
 
  Earthing Nederland     11-02-2016 16:37     Reacties ( 1 )
Reacties (1)
 Vincent De Cock -  06-03-2016

Interessant artikel. Zeker voor beoefenaars van yoga die hun gezondheid nog meer willen verbeteren door te aarden. Bedankt voor de samenvatting.

 
​​
 

        KLANTENSERVICE

 
   
7dadc29228bb6e37d70dc4cf879fc75d.png
Wij versturen uw pakket COneutraal
met pakketdienst DPD.
 
 
 
 

         POLICY

 
   
44b13e0f1f8a2058f82f639744070225.jpg
Certificaat 2013
Earthing Nederland plantte 1600 bomen
Ook in 2014, 2015 en 2016 zijn weer duizenden bomen

geplant via trees for all


 
 
Deze website gebruikt cookies om de website te analyseren en te verbeteren en het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op. Klik hiervoor meer info over cookies en privacy policy